5 tips om consistent online zichtbaar te zijn

Ik hoor je al zuchten. Consistent online zichtbaar zijn, dan moet ik altijd met mijne smoel op die stories komen? En elke dag een social media post online zetten, elke week een mailing maken en elke maand bloggen zeker? 

 

Dat klopt. Dan ben je heel consistent online zichtbaar, al hoeft het zeker niet aan die frequentie te zijn. Moet je überhaupt consistent online zichtbaar zijn? Nee, maar het zorgt wel voor betere resultaten en een stabielere groei dan wanneer je online zichtbaar bent wanneer je er zin in hebt. Daarom delen we in deze blog graag 5 tips hoe jij consistent online zichtbaar kan zijn, zonder er uren tijd per dag mee te verliezen. 

 

1. Werk met een contentstrategie

Wanneer je resultaten wil, moet je een plan hebben. Zo simpel is het. Dat geldt dus ook voor je content. Wil je nieuwe klanten aantrekken, dan moet je weten hoeveel nieuwe klanten je elke maand wil aantrekken en welke content je daarvoor moet inschakelen. 

 

Een contentstrategie is dus van groot belang om die consistente online zichtbaarheid te realiseren. Door een strategie uit te werken, sta je ook stil bij je doelen, waar jij als bedrijf naartoe wil en welke waarden voor jou belangrijk zijn. Ook je ideale klant speelt natuurlijk een grote rol. Weet jij wel goed met wie je wel of niet wil samenwerken? En op welke kanalen ze zich het meest bevinden? 

 

Op basis van de doelstellingen voor je bedrijf, kan je – na een brainstormsessie – een planning maken welke content je wanneer inzet in functie van die doelstellingen. En eens dat plan er staat, heb je rust. Want je weet wat er wanneer nodig is en kan het rustig inplannen om uit te werken. Daar komt de volgende tip dan weer van pas! 

 

2. Batch je content taken

Nu je een strategie hebt met bijhorende planning, weet je welke content je wanneer gaat inzetten. Maar dan moet die content nog gemaakt worden natuurlijk. Een handige tip: batch je content taken. Daarmee bedoelen we: blokkeer in je agenda een blok van een paar uur elke maand om content voor te bereiden. 

 

Dankzij de strategie met planning én brainstormsessie, heb je altijd je onderwerpen en inspiratie bij de hand. Zo koppel je contentcreatie los van hoe geïnspireerd je op dat moment bent en stap je af van losse content flodders die amper effect hebben. 

 

Hoe ziet dat er concreet uit? Ik blokkeer de maandagvoormiddag altijd voor contentcreatie. Wat ik dan maak, hangt van de planning af. Soms schrijf ik ineens een paar blogs, soms maak ik video’s voor onze social media, soms schrijf ik een paar mailings,…

 

3. Hergebruik en recycleer je content

Nog zo’n heerlijke tip: stop met elke keer nieuwe content te willen maken. Dat is niet nodig! Zeker niet als je al een paar jaar bezig bent met je bedrijf. Ga dan eens kijken in je oude mailings en oude blogberichten. Waar heb je nog geen social media content van gemaakt? Kan je een oude blog opfrissen en opnieuw inzetten? Welke social media content kan je samenvoegen en in blogs gieten? 

 

Wees niet bang om in herhaling te vallen, herhaling werkt. Onthou vooral dat niet iedereen je content altijd ziet. Voor jou lijkt het veel herhaling, maar voor je publiek is dat dus niet het geval.

 

4. Gebruik advertenties 

Wil je graag online zichtbaar zijn, maar er niet altijd zelf mee bezig zijn? Dan zijn advertenties de ideale oplossing! Dat is natuurlijk niet gratis, maar kan voor jou wel de ideale manier zijn om zichtbaar te zijn zonder die consistente aanwezigheid nodig te hebben. 

 

Dan is het nuttig om ervoor te zorgen dat je een waardevolle gratis download ontwikkelt waarop je adverteert om daarna via e-mailmarketing de band verder op te bouwen. Meer ontdekken over het opbouwen van zo’n leadcampagne? We schreven er ook een blog over!

 

5. Schakel een content partner in

Last but not least, onze laatste tip om consistent online zichtbaar te zijn zonder er zelf uren per week aan te verliezen: schakel een content partner zoals De Contentfabriek in! 

 

Met (iemand zoals) ons aan je zijde, zit je nooit zonder content. Een samenwerking met ons start dan ook altijd met een audit, strategiedag en contentplan zodat we meteen doelgericht aan de slag kunnen. Daarna kan jij zelf met de contentstrategie en bovenstaande tips aan de slag, of je kiest uit één van onze formules waarin wij jouw content voor onze rekening nemen. 

 

Meer weten over hoe een samenwerking met De Contentfabriek werkt? Dat ontdek je hier!