Zo schrijf je betere blogberichten:10 tips

De bedrijfsblog, bij De Contentfabriek zijn we er rotsvast van overtuigd dat élk bedrijf in eender welke sector er belang bij heeft. Dus ja, ook jij. Je trekt er bezoekers mee naar je website, je bouwt aan de relatie met je publiek en het is een ideale manier om te laten zien welke expertise je in huis hebt. Zo win je zin na zin het vertrouwen van je lezer en kan je die converteren naar klant. Oh en een blog is ook nog eens een bijna onuitputtelijke bron van inspiratie voor je social media content!

Maar we begrijpen ook dat schrijven niet voor iedereen weggelegd is. Of wel? Ja, iedereen kan een goede blog schrijven. Sommigen hebben misschien wat meer oefening nodig, maar iedereen kan schrijven. Hoe schrijf je dan betere blogberichten? We geven je 10 tips!

 

1. Weet voor wie je schrijft

Voor wie schrijf je een blog? Hou die persoon tijdens het uitwerken van de blog in je gedachten. Dat maakt het veel makkelijker om je blog uit te schrijven. En, door die persoon in gedachten te houden, begin je automatisch veel persoonlijker te schrijven. Zo voelt de lezer zich meer aangetrokken tot wat je deelt.

2. Let op met passieve zinnen

Staan er werkwoorden als kunnen, worden, zullen in je tekst? Dan heb je een passieve zin. Passieve zinnen maken een tekst veel moeilijker leesbaar, dus schrappen die handel!

Voorbeeld passieve zin: Met een bedrijfsblog zal je nieuwe bezoekers naar je website kunnen trekken.

Voorbeeld actieve zin: Met een bedrijfsblog trek je nieuwe bezoekers naar je website.

3. Gebruik altijd een intro

Begin je blog met een intro. Laat de lezer zien wat ze mogen verwachten, maak hen warm voor wat er nog komen gaat en nodig hen uit om verder te lezen. In deze blog ontdek je een handige hack waarmee je altijd een vlotte intro schrijft.

 

4. Hou het kort, maar niet bondig

Korte zinnen en korte paragrafen verhogen de leesbaarheid van je tekst. Staat er ergens een komma in je zin? Probeer die eens te vervangen door een punt. En hou je paragrafen op ongeveer een 3 tot 5 zinnen per paragraaf.

5. Zorg dat je gevonden wordt

Ah Google. Wist je dat 93% van alle online activiteiten start met een zoekrondje op Google? Je hebt er dus alle belang bij om zowel je website als elke blog die schrijft, te optimaliseren. Met optimaliseren bedoelen we de tekst zo gaan schrijven, dat Google je gemakkelijk kan terugvinden en mee in de zoekresultaten kan opnemen. Hoe beter je website en blogs geoptimaliseerd zijn, hoe hoger je zal scoren in de zoekresultaten. In mijn e-book Bloggen voor ondernemers ontdek je hoe je een blog optimaliseert voor Google!

via GIPHY

 

6. Titels die doen klikken

Titels schrijven is een vak apart. De beste tip die ik je hier kan meegeven is: schrijf je titel pas nà de inhoud. Zo beperk je jezelf niet tijdens het uitwerken van je blog. In het e-book Bloggen voor ondernemers staan nog een heleboel tips voor het schrijven van titels die doen klikken. Zonder clickbait te zijn. 😉

7. Vergeet je call to action niet

Een blog schrijf je in de eerste plaats om de lezer te informeren, inspireren of amuseren. Maar vergeet hen ook niet uit te nodigen om een actie te ondernemen nadat ze hem gelezen hebben! Die actie kan vanalles zijn, een andere blog lezen, inschrijven voor je nieuwsbrief, iets aankopen,…

Belangrijkste voor een call to action: maak het actief! Mensen zijn lui, en zeker online. Vraag hen actief om de actie te ondernemen en maak die actie aantrekkelijk. Gebruik woorden zoals ontdek, download, gratis, probeer, koop nu,…

via GIPHY

8. Aanvullen met extra content

Verrijk je blog door foto’s en zelfs video’s toe te voegen. Dat is leuk voor je lezer, maar ook Google zal je blog dan als waardevoller gaan beschouwen, wat dan weer goed is voor je plaats in de zoekresultaten.

9. Lees het eens voor

Is je blog helemaal af? Lees hem dan eens voor. Leest dat vlot? Haper je ergens? Probeer de moeilijk voor te lezen passages nog wat te herschrijven.

10. Oefening baart kunst

Er wordt gezegd dat je 10.000 uur nodig hebt om expert te worden in iets. Verwacht dus niet dat je eerste blog meteen de beste is. Done is better than perfect, en als je blijft oefenen zal je vanzelf beter worden.

Begin meteen met het juiste systeem

Veel ondernemers vinden content creatie een vervelend klusje. Het kost veel tijd, ze hebben geen inspiratie en daardoor wordt het altijd maar vooruit geschoven op de planning. Een doodzonde is het, want content marketing zorgt voor nieuwe klanten. En met het juiste systeem is het helemaal niet vervelend en ben je er niet zo veel tijd mee kwijt.

Beeld je eens in dat je een systeem hebt waarmee je consistent nieuwe klanten aantrekt, volledig online. Wat zou dat betekenen voor jou en je bedrijf?

Tijdens het ‘Bouw je contentfabriek’ traject ontdek je mijn systeem waarmee dat mogelijk wordt! Zet je zeker op de wachtlijst om als eerste alle info te verkrijgen, de plaatsen zijn beperkt!