5 frustraties (en oplossingen) in de samenwerking met een content agency

Tijdens kennismakingsgesprekken met potentiële klanten, ontdekken we vaak welke frustraties er zijn in de samenwerking met een (content) marketing agency. En ook in onze eigen samenwerkingen met klanten, duiken er soms problemen op. Problemen die we graag aanpakken en oplossen natuurlijk! In deze blog ontdek je de 5 meest voorkomende problemen (en oplossingen) die kunnen ontstaan in de samenwerking met een agency. 

 

 

1. Foute verwachtingen

 

Verwachtingen en veronderstellingen zijn een grote boosdoener in elk type relatie. “Ik dacht dat jij naar de winkel ging,” heb je misschien al eens verwijtend naar je partners hoofd geslingerd toen er geen brood meer in huis was. Terwijl je net zo goed even had kunnen bellen om te horen wie er naar de bakker zou gaan. 

 

In een samenwerking met een (content) marketing agency is dat net hetzelfde. Soms zijn bepaalde verwachtingen niet uitgesproken, en is de andere partij zich van geen kwaad bewust. Merk je dat de samenwerking niet loopt zoals je gedacht had? Kaart het aan! Ga samen een open gesprek aan waar de frustraties op een respectvolle manier toegelicht worden. En vanaf daar kan je verwachtingen bijstellen en samen verder gaan. 

 

2. Niet de juiste match

 

Soms mag het op persoonlijk niveau nog zo goed klikken, maar blijkt het op business vlak toch niet de juiste match. Daar treft niemand schuld aan, niemand kan voor iedereen werken. 

 

Om dit te vermijden is een kennismakingsgesprek super belangrijk! Gaat het verder over in een samenwerking maar blijkt het later toch niet te klikken? Dat gebeurt helaas. Ook hier is het belangrijk om dan het gesprek aan te gaan en te kijken of er nog bijgestuurd kan worden. Als dat niet het geval is, is het beter om de samenwerking te beëindigen. Dan kan je het nog positief bekijken, want beide partijen hebben weer bijgeleerd over een samenwerking aangaan. 

 

3. Geen inspiratie krijgen 

 

Een belangrijke factor in de samenwerking met een content partner is dat wij met ideeën en inspiratie komen voor jouw content, in functie van de doelstellingen die je met je bedrijf voor ogen hebt. Uiteraard is het fijn als je zelf ook een paar ideetjes hebt, maar dat is geen must! Die ideeën denken we dan samen uit en plannen ze in.

 

Maar het mag geen eenzijdig verkeer zijn vanuit jou als klant. Je kiest net voor een partner omdat zij ervaring en inspiratie hebben! En dat betekent dat wij ook elke maand onze voorbereidingen doen en brainstormen voor jouw bedrijf. 

 

4. Zelf meer werk hebben

 

Een frustratie die ook vaak boven komt tijdens kennismakingsgesprekken, is dat bedrijven soms méér werk hebben om feedback te geven of zaken aan te passen dan voor ze met een partner in zee gingen. Dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling van een samenwerking. 

 

Dat er feedback geleverd wordt en af en toe zaken aangepast mogen worden, is normaal. Naarmate de samenwerking vordert, zou die feedback ook steeds minder moeten worden, omdat je elkaar beter en beter leert kennen. 

 

Als het echter het tegenovergestelde is, dan heeft het waarschijnlijk te maken met puntje 1 of 2: foute verwachtingen of niet de juiste match. Ook hier, ga het gesprek aan om te kijken waar het anders en beter kan! 

 

 

5. Uitblijvende resultaten

Een laatste frustratie die soms opduikt, is het uitblijven van resultaten van de inspanningen. Vervelend, want vaak betaal je als klant een behoorlijk bedrag en dan wil je dat liefst zo snel mogelijk zien renderen en opbrengen. Terecht. 

 

Maar, hier is een grote maar, contentmarketing is géén quick fix om snel meer omzet te genereren. Contentmarketing is het proces van het vinden, verbinden en vertrouwen winnen van je ideale klant. Het werkt, daar zijn wij en onze klanten het bewijs van, maar het is een proces en niet elke stap in dat proces is – helaas – meetbaar. 

 

Belangrijk hier is ook weer open communicatie: wat verwacht jij van de inspanningen? En dan is het aan de partner om te vertellen of dat haalbaar is of niet. Durf soms ook verder kijken. Als je content partner aan de lopende band nieuwe leads aanlevert, maar er komen geen klanten uit, waaraan ligt dat dan? Een goede content partner signaleert zoiets en kijkt samen met jou waar het probleem ligt. 

 

Je leest het, er kunnen wel wat frustraties opduiken in de samenwerking met een (content) marketing agency. Het allerbelangrijkste – en dat geldt voor elke relatie – is open communicatie. Blijf babbelen en in gesprek gaan met elkaar. Hebben jullie er alles aan gedaan om het te laten slagen en lukt het toch niet? Dan is het beter om de wegen te scheiden!