Waarom testimonials jouw bedrijf helpen!

Testimonial, klanteninterview, recensie, … Je hebt ze waarschijnlijk zelf al eens een keer opgezocht. Toen je een nieuwe wasmachine hebt gekocht, ben je toch eens gaan kijken naar wat anderen ervan vonden. Of als je een hotel kiest voor op vakantie ben je altijd benieuwd hoe andere vakantiegangers het hebben ervaren. 

De kans is dus groot dat jouw potentiële klanten ook op zoek gaan naar recensies voordat ze met jou in zee gaan. Maar een recensie, of testimonial, heeft ook heel wat andere einddoelen dan een mogelijke klant overtuigen.

 

Het belang van testimonials

Een recensie pagina bij een product is haast waardevoller geworden dan de productomschrijving. Stel, je wilt een koptelefoon kopen. Ga je dan voor de koptelefoon met alle snufjes die je kunt bedenken maar met een magere drie sterren of voor de koptelefoon met een simpeler design die bijna uitsluitend vijf sterren krijgt? De kans is groot dat je toch kiest voor de laatste. Call it peer pressure

Een ervaring van iemand in een gelijkaardige situatie, die bovendien positief is, geeft heel wat vertrouwen. Klanten die twijfelen worden door een positieve testimonial vaak over de streep getrokken om het product te kopen of om de samenwerking aan te gaan. Kortom, testimonials bevorderen de verkoop van jouw product of dienst. 

 

In een testimonial praten tevreden klanten ook vaak over hun probleemstelling en waarom ze precies bij jou terecht zijn gekomen. Dit probleem is misschien nu ook net waar jouw potentiële klant tegenaan loopt en hulp bij nodig heeft. En dankzij de wondere wereld van Google en andere zoekmachines, komen ze op jouw website terecht waar ze een mogelijke oplossing vinden voor hun probleem. 

 

Een testimonial is niet alleen van belang voor het aantrekken van nieuwe klanten. Het zorgt ook voor extra binding met je huidige klanten. Zo pols je meteen of ze tevreden zijn van jou als bedrijf. Maar deze testimonial zorgt ook voor zichtbaarheid van deze klant onder jouw klanten.

 

 

Waarom je testimonials best door een externe partij laat afnemen

Een testimonial bij je klanten afnemen kan wel wat ongemakkelijk aanvoelen. De klant zal misschien het gevoel hebben dat ze niet vrijuit kunnen spreken en jij krijgt misschien net het gevoel dat je vist naar complimenten. Het is dan ook een goede optie om deze testimonials te laten afnemen door een externe partij. Denk bijvoorbeeld aan een copywriter of een content agency. 

 

Jouw klant heeft tijdens een gesprek met een externe partij het vertrouwen dat hij eerlijk mag zijn en zal niet bang zijn om verbeterpunten aan te halen. 

 

Een copywriter of content agency zal bovendien een mooi samenhangend verhaal maken van de testimonial dat relevant is voor andere/ potentiële klanten. Ze gaan met de tekst aan de slag en werken deze uit tot een mooie, waarheidsgetrouwe testimonial. 

 

Bovendien heeft een copywriter of content agency er een goed zicht op in welke vormen ze deze testimonial best verspreiden. Een video testimonial ziet er bijvoorbeeld erg professioneel uit en kun je herwerken naar een blogpost en social media content. Het toont ook jouw product op een zeer mooie en dynamische manier.

Maar ook met een geschreven testimonial kom je een heel eind, vooral op vlak van vindbaarheid in zoekmachines.

Helemaal overtuigd om aan de slag te gaan met testimonials? Stuur gerust een berichtje en dan babbelen we er eens over! Wij kunnen voor jou (video)testimonials verzamelen, afnemen en uitschrijven.