Campaign content: dit moet je weten!

Campaign content: dit moet je weten!

Content. Da’s een heel ruim begrip dat op vele manieren in te vullen is. En dat maakt het juist zo leuk. Wanneer we content creëren met een specifiek doel, dan spreken we over campaign content. In deze blog ontdek je meer over campaign content en hoe je zo’n campagnes kan uitwerken!  

 

Campaign content in het grotere geheel

Een content campagne staat op zichzelf, maar kadert wel altijd in het grotere geheel dat contentmarketingstrategie heet. Naast campaign content is er ook nog zoiets als everyday content en funnel content. Da’s voer voor een andere blog 😉 

 

Verschillende vormen van content campagnes 

Er is een gouden regel in de marketingwereld: duidelijkheid. Eén boodschap tegelijkertijd. Hoe verwarrender je boodschap, hoe slechter ze aankomt bij je doelpubliek. Meer nog, je doelpubliek heeft dan misschien niet eens door dat de boodschap voor hen is. 

Ook voor content campagnes geldt dus: één doel per campagne. Waar je dan best op inzet? Dat hangt af van wat je wil bereiken:

 

Brand awareness

Wil je de algemene bekendheid van je bedrijf vergroten? Dan zet je in op brand awareness. En dat vraagt om originele content: content die eruit springt, die de aandacht trekt en die inspireert. 

Hoe realiseer je dat? Door op zoek te gaan naar de content sweet spot van jouw bedrijf: wat wil je klant weten, wat kan je vertellen, hoe onderscheid je je van je concullega’s, …? Verwerk de content in blogs die je daarna via social media advertenties kan verspreiden naar een groter publiek.

 

Lead generation

Heb je als doel om geïnteresseerden aan te trekken, om hen nadien te converteren naar klant? Dan spreken we over lead generation. We creëren content die erop gericht is om contactgegevens te verzamelen. 

Klassiek in lead generation campagnes is dat je iets aanbiedt, in ruil voor contactgegevens. Niet om de lead daarna plat te bombarderen met spam – we weten ondertussen hopelijk allemaal dat dat niet the way to go is. 

Wel om de lead daarna op te warmen met zorgvuldig samengestelde content waar hij of zij iets aan heeft. Denk aan blogberichten en waardevolle mailings die in een automatische flow naar de lead gestuurd worden. 

 

Klantretentie

Wist je dat het veel makkelijker is om bestaande klanten aan te zetten tot een nieuwe aankoop dan telkens nieuwe klanten te zoeken? Wil jij klanten aanzetten tot herhaalaankopen? Zet dan content in die gericht is op klanttevredenheid. 

Zo kan je bijvoorbeeld e-mail automation inzetten om bestaande klanten aan te moedigen om een upsell of cross-sell te doen. Ook social media advertenties kunnen herhaalaankopen stimuleren in de vorm van een retargeting campagne. 

 

Lancering

Lanceer je binnenkort iets nieuws? Dan wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen hiervan op de hoogte zijn. Werk daarom een aparte lanceringscampagne mét bijbehorende content uit. We werken in drie fases: opbouwen, lanceren, opvolgen.

 

  • In de opbouwfase kondig je aan dat er binnenkort iets nieuws aankomt. De content die je online kan delen: teasers, een blik achter de schermen, een lanceringsdatum, stukken exclusief in preview geven, … 
  • In de lanceringsfase vindt de grote lancering plaats. Laat in deze fase aan iedereen weten dat jouw nieuwe product of dienst er is. 
  • In de opvolgingsfase schenken we aandacht aan alle (nieuwe) klanten. Ze moeten warm blijven voor jouw nieuwigheid. Verstuur dus gerust een mailtje ter bedanking. Wil je er meer uit halen? Creëer dan een funnel met mails ter promotie van je nieuwsbrief of andere producten/diensten. 

 

Zorg ervoor dat iedereen weet dat jij binnenkort iets nieuw op de markt brengt. 

 

Content campagne opbouwen

Een content campagne opbouwen gaat niet over één nacht ijs. Het vraagt een uitgebreide voorbereiding en de juiste content op het juiste moment. Maar eens het er staat, is een wekelijkse of maandelijkse opvolging voldoende om bij te sturen waar nodig!

Kan je hulp gebruiken bij jouw campagne content? Neem dan gerust contact met ons op. Samen met jou bekijken we het doel van je campagne en helpen we bij de uitwerking ervan.