Gastblog Indira: waarom bloggen goed is voor SEO

SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie is een marketingtechniek die jouw website op zo een manier optimaliseert zodat de positie van jouw website in de zoekresultaten van Google verbetert én hij hierdoor sneller gevonden wordt door jouw ideale klant. 

 

We streven er als solo ondernemer op allerlei manieren naar om onze online visibiliteit te vergroten: we posten frequent op Instagram, sturen wekelijks een e-mail uit, en investeren in online advertenties. Maar wisten jullie dat een blog ook jullie online vindbaarheid in Google vergroot?

 

In dit blogartikel leg ik je uit waarom bloggen jouw positie in die zoekresultaten verstevigt en meer nog, hoe het leidt tot meer conversie.

 

Je vergroot jouw organisch bereik

 

Het organisch bereik van je website drukt uit hoeveel website bezoekers jouw site ontvangt dankzij een zoekopdracht in Google, zonder dat deze hiervoor een betalende advertentie heeft aangeklikt.

Een blog geeft jou als ondernemer de kans om in te spelen op verschillende van die zoekopdrachten zodat jij jouw ideale klant weet te bereiken terwijl deze doorheen de sales funnel reist.

 

Ben je bijvoorbeeld een huidspecialist? Dan kan een blogartikel over hoe je droge huid kan behandelen jou maandelijks extra websitebezoekers opleveren. Zo maken deze bezoekers meteen ook kennis met jouw expertise en bedrijf. Mooi meegenomen, toch?

 

Of ben je een interieurarchitect die zich specialiseert in renovaties? Kruip dan in je pen en schrijf een beknopt artikel over een badkamer renovatie die je onlangs uitvoerde met voor- en na foto’s.

 

Wist je dat een goed blogartikel jou 5 jaren na publicatie nog steeds website bezoekers kan opleveren?

 

SEO-tip: maak gebruik van gratis tools voor zoekwoordenonderzoek om te ontdekken welke vragen jouw ideale klant online stelt wanneer hij of zij zoekt naar jouw product of dienst.

 

Je grijpt de kans om jouw ‘pagina 1’ resultaat te bemachtigen

 

Als solo ondernemer moet je vaak het onderspit delven ten opzichte van gevestigde waarden als Bol.com, Zalando en De Bijenkorf. Ze lijken het online terrein wel te domineren.

 

Maar, wat als ik je zeg dat ook jij een pagina 1 positie kan bemachtigen?

Wanneer je aan de slag gaat met zoekwoordenonderzoek ontdek je als online ondernemer welke long-tail zoekwoorden er worden gebruikt. Long-tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die bestaan uit meer dan 2 zoekwoorden.

 

Bijvoorbeeld: tips voor een mooie huid

 

Wanneer long-tail zoekwoorden worden gebruikt, is de kans groot dat er minder online concurrentie aanwezig is. Dit is jouw kans om een blogartikel te schrijven waarmee je die pagina 1 positie binnenhaalt.

 

SEO-tip: Heb je geen betalende tool voor zoekwoordenonderzoek, dan kan je de online concurrentie analyseren door de long-tail zoekwoorden die je op het oog hebt gewoon te googelen. Kijk even wie er aanwezig is op die eerste pagina van Google en evalueer of de long-tail zoekwoorden voor jou een opportuniteit bieden om goed te scoren in die zoekresultaten van Google.

 

Je verlengt het website bezoek van je ideale klant

 

Eén van de factoren waar Google rekening mee houdt tijdens het naar waarde schatten van jouw website, is hoelang een website bezoeker op jouw website blijft. Hoe meer tijd een surfer op jouw webpagina’s doorbrengt, hoe belangrijker Google jouw website acht. Het toont immers aan dat jij als ondernemer waardevolle content aanbiedt. En laat het net dàt zijn waar ook Google naar op zoek is.

 

SEO-tip: link vanuit je blogartikel naar een volgend blogartikel en houd je bezoeker op je website met fijn leesvoer.

 

Je vergroot de kans op conversie

 

Wanneer een bezoeker via een blogpost op jouw website terecht komt, vergroot je de kans dat hij of zij een freebie van je download, zich inschrijft op je nieuwsbrief, die laatste cursus van je koopt of een product bij je koopt.

 

Bijvoorbeeld:

 

Belandt Conny op jouw blogartikel over droge huid, dan kan je in jouw blogtekst een link plaatsen naar jouw ‘crème droge huid’. Je hebt jouw expertise als huidspecialiste getoond in jouw blogpost waardoor de kans groter wordt dat Conny ook effectief een crème bij jou koopt, of een (online) afspraak bij je boekt.

 

SEO-tip: link vanuit je blogartikel naar een product of dienst gerelateerd aan het onderwerp van je blog, en vergroot zo de kans op conversie.

 

Je creëert de kans om externe links te oogsten

 

Eén van de 4 pijlers van SEO is linkbuilding: het bekomen van externe links naar jouw website. Google ervaart linkbuilding als een online referentie. Een andere website die vindt dat jouw blogartikel het linken waard is.

 

Steengoede content of blogposts maken het makkelijker om die externe links, ook wel backlinks genoemd, te bekomen. Eens je een waardevolle blog hebt geschreven, kan je andere websitebeheerders benaderen met de vraag om vanop een specifieke pagina op hun website naar jouw blogartikel te linken.

 

Zo geven zij jou een virtueel schouderklopje, raden jou als het ware aan en verwijzen hun klanten naar jou door waardoor Google het signaal krijgt dat jouw content meerwaarde biedt. Hoe meer kwalitatieve externe links jouw website bekomt, hoe hoger Google jouw webpagina toont in de zoekresultaten.

 

SEO-tip: denk even na over welke ondernemers een product of dienst aanbieden, complementair aan het jouwe, en benader hen met een link naar jouw knaller van een blogpost.

 

Google is gek op nieuwe content

 

Een blog geeft jou de kans om van tijd tot tijd nieuwe content aan te bieden. En daar houdt Google van!

 

Publiceer je frequent een nieuwe blog of houd je jouw blogartikelen up-to-date? Dan trigger je de Google robot om jouw website frequent te crawlen en indexeren. Crawlbudget is een fictief budget dat de Google robot voorziet jouw website onder de loep te nemen, met als doel te begrijpen waarover je website gaat.

Post jij als ondernemer niet vaak nieuwe content op je website? Dan kan de Google robot beslissen om minder van haar crawlbudget voor jouw website te voorzien en haar budget anders te besteden. Aan websites waar wel vaak nieuwigheden online worden geplaatst.

 

SEO-tip: plaats op frequente basis een nieuwe blogpost online of update oudere posts om de Google robot te triggeren. Zo verlies je de aandacht van Google niet in het druk bezochte web.

 

Een blog geeft jou als solo ondernemer de kans om je organische bereik te vergroten en jouw positie in die zoekresultaten van Google te verstevigen. Hierdoor grijp je jouw kans om die ideale klant te bereiken van zodra die op zoek gaat naar jouw product of dienst. Besteed je daar bovenop ook aandacht aan jouw interne linken, dan loert die conversie om de hoek.

Hoe je nu die ideale blogpost schrijft ontdek je met deze 10 extra tips.

Ontdek 10 extra tips over hoe je als bedrijf een goede blog schrijft