Call to actions die converteren: zo pak je het aan

Met elk stuk content dat je creëert – of het nu een blog, mailing, landingspagina of social media post is – wil je iets bereiken. Content marketing heeft als doel je bedrijf te ondersteunen bij het behalen van je bedrijfsdoelen. Dus heeft elk stuk content een call to action nodig. Een call to action zorgt ervoor dat de consument overgaat tot het nemen van de gewenste actie. Wat die actie is? Dat kies jij! In deze blog vind je inspiratie voor jouw volgende call to action.

 

3 cruciale content vragen

 

Voor je nog maar een letter op papier zet, moet je jezelf drie belangrijke vragen stellen. Die vragen geven richting aan de inhoud die je wil delen en zorgen ervoor dat je op voorhand nadenkt wat je ermee wil bereiken. Voor je begint vraag je jezelf het volgende:

  1. Voor wie is deze content?
  2. What’s in it for them? Wat wil ik dat de lezer eruit haalt?
  3. Welke actie wil ik dat de lezer onderneemt?

 

Het is vooral de laatste vraag die je gaat helpen bij het bedenken van een call to action die effectief aanzet tot actie.

Content zal altijd inspirerend, informerend of amuserend van aard zijn. De call to action die je schrijft, zal dan ook niet altijd eentje zijn die meteen aanzet tot verkoop.

 

Zachte call to actions

 

Je mag daarnaast ook niet vergeten dat je mensen bereikt in verschillende fases van de klantenreis. De ene die je blog leest, volgt jou al van het prille begin terwijl een ander je misschien nog maar net is beginnen volgen op social media en nog moet kennismaken met je bedrijf.

 

Daarom doe je er goed aan om zachte en harde call to actions af te wisselen met elkaar. Met zachte call to actions stimuleer je de lezer om al kleine acties te ondernemen. Zo zijn ze het al gewoon om door te klikken en zullen ze dat sneller doen op het moment dat jij echt je aanbod pitcht!

 

Zachte call to actions zijn bijvoorbeeld: like deze post, bewaar deze post, klik om de volledige blog te ontdekken,…

 

Harde call to actions

 

Bij harde call to actions denk je misschien aan de hardste call to action van allemaal: koop nu. Toch zijn er nog een heleboel andere, hardere call to actions die niet zo ‘agressief’ overkomen. Denk maar aan: reageer, laat je e-mailadres achter, antwoord op deze post, ontdek meer, stuur me een mailtje, schrijf je in,…

 

Het belangrijkste dat je moet onthouden: mensen gaan uit zichzelf geen actie ondernemen. Dus wil je echt resultaten halen met je content? Vraag dan je publiek om een actie te ondernemen!

 

Vond je dit nuttige tips en ben je benieuwd naar meer? Laat dan via deze link je e-mailadres achter en ontvang elke maandag een content tip in je mailbox, gratis en voor niets!