Zo maak je meer content in minder tijd

“Maar Evi, ik heb helemaal geen tijd om content te creëren! Ik moet mijn werk nog kunnen doen, mijn administratie bijhouden, klanten adviseren, offertes maken, brandjes blussen, kuisen,…” Als ondernemer combineer je eigenlijk een tiental verschillende jobs, samen goed voor meer dan een fulltime bezigheid. En dan zou je nog eens content moeten maken voor je blog, nieuwsbrief en social media?

Niet moeilijk dat veel ondernemers hun content marketing als laatste aanpakken. Want het besef dat het belangrijk is om te bloggen, te mailen en actief te zijn op social media is er wel. Maar de tijd ontbreekt. Dus schuift content maken altijd maar verder naar beneden tot het gewoon van de to-dolijst verdwijnt. Jammer, want zo mis je veel potentiële klanten. Gelukkig hebben we vandaag 3 tips waarmee jij meer content produceert in minder tijd!

 

1. Content planning

Een goede planning is het halve werk! Volgens mij staat dat ergens op een tegeltje gedrukt om in je toilet te hangen, maar deze tegeltjeswijsheid bevat wel een kern van waarheid. Zonder planning wordt content echt een vervelend klusje. Iets waar je elke dag aan moet denken en wanneer je dan tijd hebt om iets te schrijven, heb je geen inspiratie en staar je naar een leeg blad. Waardoor je het opschuift naar morgen en…

Met een content planning werk je de grote lijnen al op voorhand uit. Je bepaalt waarover je het wil gaan hebben, idealiter afgestemd op je bedrijfsdoelen en met maandthema’s. Reserveer een paar uur om je content planning voor een kwartaal op te maken. Denk daarbij aan een blog, een nieuwsbrief en social media content. Kies een thema waarrond je elke maand werkt en stem je content daarop af. Je moet nog niet alles in detail uitwerken, dat komt zo dadelijk.

Nog op zoek naar een overzichtelijke content planner? Ik heb er eentje voor jou gemaakt die je gratis kan downloaden en meteen kan gebruiken! Je downloadt hem hier.

2. Content batching

Ok, planning, check! Reserveer nu opnieuw een voormiddag in je agenda om effectief de content te gaan maken. Je hebt in grote lijnen al uitgewerkt waarover je het wil gaan hebben, dus staren naar een leeg blad is niet meer nodig. Je kan meteen in creatiemodus gaan! Door te gaan batchen, en dus in één keer veel content te maken, bespaar je jezelf heel veel tijd.

Je kan op verschillende manieren gaan batchen: meteen alle content voor een hele maand, of eerst alle blogberichten voor het komende kwartaal schrijven, daarna alle mailings en dan alle social media content. Whatever floats your boat, als je het maar batcht!

via GIPHY

 

3. Content repurposing

De derde manier om veel tijd te besparen bij het maken van content, is door je content te repurposen. Dat is eigenlijk een moeilijk woord om te zeggen dat je content gaat hergebruiken. Hoe werkt dat dan? Awel, zo: In deze blog haal ik 3 tips aan. Die drie tips deel ik in een social media post waar ik ze allemaal opsom en nadien nog in een post per tip. Dat zijn al 4 social media posts die uit één blog komen. Dan kan ik er ook nog een mailing van maken. Of 3 mailings, als ik elke tip apart uitwerk. Ik kan van deze blog een IGTV maken enzovoort.

Meer nog, ik kan de inhoud van deze blog binnen een maand gemakkelijk nog eens herhalen. En dat, dames en heren, is content repurposen. Je moet het warm water niet elke keer opnieuw uitvinden! Maak het jezelf gemakkelijk, ondernemen is al moeilijk genoeg. 😉