Als solo-ondernemer ben jij je bedrijf, en andersom. Wat je post, komt dan geheel uit jezelf en vanuit jouw expertise. Maar wat als je je eerste werknemer aanneemt? Je niet langer een solo-ondernemer bent, maar een ondernemer met een team? Dan communiceer je niet meer alleen vanuit jezelf.
Daarom is het belangrijk om de stem, de tone of voice, van jouw bedrijf vast te leggen. Hoe je dat doet, leg ik je graag uit in deze blog!
Wat is dat, de tone of voice?
De tone of voice is de manier waarop jij communiceert met je doelgroep. Het gaat dus om veel meer dan de woorden die je kiest. Ook de emotie die erachter zit en de intentie spelen een grote rol.
Een consistente tone of voice of stijl, verhoogt de herkenning van jouw bedrijf bij je doelgroep. Als solo-ondernemer is het gemakkelijk: hoe jij communiceert is de tone of voice. Maar als je bedrijf groeit en je team groter wordt, moet er wel nagedacht worden over die tone of voice. Anders krijg je inconsistenties. Hoe groter je bedrijf, hoe belangrijker om daar echt mee aan de slag te gaan.
Het begint bij merkpersoonlijkheid
Het begint allemaal bij je merkpersoonlijkheid. Als je bedrijf een persoon was, welke persoonlijkheidskenmerken zou je dan hebben? Is dat formeel of informeel? Speels en avontuurlijk of berekend en doordacht?
Deze kenmerken zorgen voor een groot verschil in communicatiestijl. Een bedrijf dat speels en avontuurlijk is, communiceert volledig anders dan een bedrijf dat zich wil profileren als berekend en doordacht.
Wat zijn je bedrijfswaarden?
Een tweede belangrijk element bij het vinden van je tone of voice zijn je bedrijfswaarden. Wat vind jij belangrijk, hoe wil jij naar buiten komen?
En bij die bedrijfswaarden moet je verder kijken dan het woord alleen. Als eenvoud voor jou een belangrijke waarde is, definieer dan ook nog eens waarom dat voor jou belangrijk is, en hoe dat tot uiting komt in je bedrijf. Wat doe je om die eenvoud in je bedrijf te brengen? Welke acties neem je om eenvoud te hebben in je bedrijf? Doe deze oefening voor elke waarde die belangrijk is voor je bedrijf.
Wat is je brand archetype?
Een derde element dat een rol speelt in het bepalen van je tone of voice, zijn de brand archetypes van Carl Jung. Er zijn 12 verschillende archetypes, die elk op een eigen manier communiceren naar de buitenwereld. De onschuldige gaat helemaal anders communiceren dan bijvoorbeeld de rebel en de onderzoeker.
Zoek dus zeker eens de brand archetypes op en ontdek welk type bij jouw bedrijf past, om zo dit mee jouw tone of voice te bepalen.
Jouw tone of voice, je stem naar de buitenwereld
Als je al deze elementen bij elkaar neemt, kan je keuzes gaan maken voor jouw communicatie en deze consistent naar buiten brengen.
Denk aan: welke woorden gebruik ik zeker niet? En welke net wel? Ga je voor kort en to-the-point? Of mag er humor en emoji’s worden gebruikt? Communiceer je op een vertrouwde manier met je doelgroep, of creëer je liever wat afstand? Dit bepaal jij allemaal zelf en neem je mee in je tone of voice gids.
Wil je hier niet alleen mee aan de slag? Denk je er liever met ons samen over na? Goed nieuws, want op 24/09 organiseren wij een tone of voice workshop! Tijdens deze workshop ga jij, samen met drie andere ondernemers, op zoek naar je tone of voice. Dit onder begeleiding van onze expertise. Wil je er bij zijn? Dat kan door je hier in te schrijven!