Bij het openen van je mailbox, merk je meteen hoe belangrijk e-mailmarketing is. Het is nog steeds een heel effectieve manier om je doelgroep te bereiken op een organische manier. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw e-mails niet verloren gaan tussen de honderden nieuwsbrieven? Hoe hou je jouw publiek geboeid en bouw je een band op via deze mails? In deze blog ontdek je 9 veelgemaakte fouten in e-mailmarketing, zodat je het meteen juist kan aanpakken.
Fout 1: geen segmentatie
Bij segmentatie ga je je grote doelgroep opdelen in verschillende kleine doelgroepen, met elk unieke kenmerken. Heb je bijvoorbeeld een webshop in kleding, kun je je doelgroep opdelen in personen die interesse hebben in vrouwenkleding en kinderkleding. Zo kun je deze personen mails sturen waar ze echt belang bij hebben.
Een segmentatie als deze is makkelijk op te zetten via tags of verschillende groepen in je e-mailmarketing programma.
Fout 2: niet GDPR-proof
Je hebt als bedrijf expliciete toestemming nodig van mensen voordat je ze marketing e-mails mag toesturen. Daarnaast moet je hen ook duidelijk informeren over hoe de verzamelde persoonsgegevens worden gebruikt. Ingeschreven personen moeten zich ook ten allen tijde makkelijk kunnen uitschrijven voor jouw e-mails. Dit alles valt onder de GDPR-wetgeving, waar je je als bedrijf aan moet houden. Doe je dit niet? Dan kunnen hier zware boetes aan vasthangen.
Fout 3: geen personalisatie
Als ik een nieuwsbrief in mijn mailbox krijg en er nergens mijn naam staat of ik nergens wordt aangesproken, dan ben je me kwijt. Het is zo simpel om deze personalisatie toe te voegen in je mail via je e-mailmarketing programma, dus doe het ook gewoon. Het is een kleine moeite, waardoor jouw publiek met net wat meer interesse je mail leest. Je kan ook veel diepgaander gaan personaliseren op vlak van interesses en aankoop voorkeuren, waardoor we terugkomen bij fout 1: segmentatie.
Fout 4: geen welkomstflow
Stel je voor, je schrijft je in voor een nieuwsbrief via de website van een bedrijf dat jouw interesse heeft opgewerkt. Je hoort niets meer van hen, tot je plots enkele weken later een nieuwsbrief ontvangt. Jij bent ondertussen al met zoveel andere zaken bezig geweest, dat je niet meer weet dat je je hebt ingeschreven, laat staan waarom. En wat doe je dan? Je schrijft je uit.
Maak deze fout niet zelf en verwelkom nieuwe inschrijvers via een flow. Dat komt sympathiek over en je verliest geen nieuwe potentiële klanten. Zo een flow kan een simpel mailtje zijn om ze te verwelkomen of kan ook uitgebreider zijn.
Fout 5: geen call-to-action
Wanneer je mails uitstuurt, doe je dit vast en zeker met een doel. Je wilt dat de ontvangers zich voor iets inschrijven, meer info vragen, iets kopen, … Maar, vergeet niet om dit ook in jouw mail te vermelden! Als je geen call-to-action toevoegt aan je mails, dan weten de ontvangers niet wat ze moeten doen. En doen ze dus niks.
Fout 6: geen analyse van cijfers
E-mailmarketing is, net zoals alle andere marketing, testen en proberen. Elke doelgroep is anders en reageert dus ook anders op jouw marketingacties. Tijdens dit testen is het belangrijk om regelmatig de cijfers van je mails te analyseren: de open rate, click rate, conversion rate, … En daarna verder te denken: waarom is de open rate bij deze mail opvallend lager of hoger?
Minder belangrijk is je unsubscribe rate. Pin je hier niet op vast: na elke mail die je stuurt schrijven mensen zich uit. Geen zorgen, zo focus je je meer op de personen die wél interesse hebben.
Fout 7: geen PS toevoegen
Een PS onderaan de mail is vaak het eerste wat mensen lezen. Ze scrollen eerst door de mail, om te kijken of de mail voor hen relevant is, waardoor de PS er meteen uitspringt. Zet hier een korte samenvatting en de belangrijkste CTA van je mail.
Fout 8: geen triggerende onderwerpregel
De onderwerpregel is het uithangbord van je mail. Je kan het vergelijken met de titel van een blogbericht of een nieuwsartikel. Als deze je niet aanspreekt, dan klik je niet door! Hetzelfde geldt voor je e-mail. Spreekt de onderwerpregel jouw doelgroep niet aan? Dan gaan ze de mail niet openen. Denk dus goed na over je onderwerpregel en werk met A/B-tests!
Fout 9: geen lead magnet
Als alles klaar staat in je e-mailmarketingprogramma, is het tijd om inschrijvingen te verzamelen. Dit doe je via een lead magnet. En hoe je dat precies opstelt, vertel ik je in de volgende blogpost!
PS: Dit najaar organiseren we bij De Contentfabriek verschillende workshops en eentje daarvan gaat helemaal over lead magnets en e-mailmarketing. Tijdens deze workshop gaan we samen voor jouw bedrijf aan de slag! Je leert alle ins en outs van e-mailmarketing en we gaan – want het is een workshop – ook effectief aan de uitwerking ervan beginnen!
Klik hier en ontdek er alles over! Schrijf je in voor eind augustus? Dan krijg je nog €50 korting!