De 7 bouwstenen van een content marketing strategie

Content marketing, het kan zo veel betekenen voor je bedrijf! Maar dan moet je wel weten hoe je het strategisch inzet. Dan mag je nog een strakke planning hebben of elke dag iets posten op je social media kanalen. Als dat niet past binnen het ‘grotere geheel’, kan je evengoed niks doen. Het resultaat zal hetzelfde zijn. 🙂

“Allemaal goed en wel Evi, maar wat is dat ‘grotere geheel’ dan?” Aha! Blij dat je’t vraagt. Het grotere geheel is je content marketing strategie. Dankzij die strategie, kan je op een doordachte en onderbouwde manier content gaan inzetten waarvoor het dient: je bedrijfsdoelen halen en klanten winnen.

Een onderbouwde content strategie bestaat uit 7 bouwstenen. Ik vertel je hieronder wat de 7 bouwstenen van een content marketing strategie zijn!

 

Jij

Waar sta jij voor als bedrijf? Waar wil je naartoe? Wat zijn je korte- en langetermijndoelstellingen? Voor je jouw ideale klanten kan aantrekken, moet je natuurlijk eerst weten waar jij voor staat.

 

Zij

Wie is jouw ideale klant? En dat gaat verder dan de klassieke doelgroepbepaling op basis van geslacht en inkomen. Een diepgaande kennis van je ideale klant brengt je inzichten én inspiratie!

 

Wat

Welke boodschappen kan je gaan verspreiden om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen? En wat moet je gaan vertellen om de relatie met je huidige klanten te behouden en te versterken? Wat willen zij weten over jouw expertise?

 

Waar

Via welke kanalen ga je jouw doelpubliek bereiken? Waar zijn zij aanwezig? En welke vormen van content consumeren zij graag? De mogelijkheden zijn eindeloos dus choose wisely. En start klein 🙂

 

Plan

Ok, je weet nu wat je waar kan vertellen. Nu moet dat allemaal samenkomen in een planning! Een overzichtelijk plan geeft meteen een overzicht, zorgt voor structuur en geeft rust. Hoe fijn is het als jij de grote lijnen voor je content al voor een jaar kan vastleggen?!

 

Creëer

Content maken is nog eens een vak apart. Je hebt copy en visuals nodig. Gelukkig zijn er veel dingen die je – met de hulp van tools of freelancers – zelf kan doen.

 

Optimaliseer

Je dacht toch niet dat je na de 6 stappen hierboven klaar zou zijn? 😉 Het belangrijkste van je content marketing strategie is misschien wel de laatste stap: optimaliseren. Analyseer je cijfers, wat werkt en wat werkt niet? Leer eruit, trek je lessen en ga terug naar je content plan. Welke (kleine) aanpassingen kan je maken om meer resultaten te halen?

En dit, dames en heren, zijn de 7 bouwstenen van een content marketing strategie!

 

Bouw je eigen contentfabriek

Aanschouw mijn levenswerk (op mijn kind na dan): de Contentfabriek, ook wel door mij het ‘content marketing flamework‘ genoemd. En nee, dat is geen schrijffout ;-). Ik verzamelde 5 jaar ervaring en kennis uit 2 opleidingen, verschillende cursussen en ontelbare boeken en bracht het samen in een model: De Contentfabriek.

 

In dit model komen de 7 bouwstenen van een content marketing strategie samen. Alles steunt op een stevige basis: jouw bedrijf en diepgaand inzicht in je favoriete klant. Pas als dat op punt staat, kan je verder met de volgende bouwstenen! Je bouwt toch ook geen huis zonder fundering?

 

Wil jij graag weten hoe je zelf je eigen contentfabriek kan bouwen? Ik creëerde een online content cursus waarin je dat allemaal leert! In 8 weken tijd zet jij een volledig onderbouwde content marketing strategie neer, volgens de contentfabriek-methode die je tot in het oneindige kan hergebruiken.

GRATIS DOWNLOAD

Een goede planning is het halve werk. Wij gaan een stapje verder en maken ruimte voor je bedrijfsdoelen in je content planning. Download de content planner en krijg via mail de werkwijze om hem te vullen. Gratis en voor niets!